De nadelen van QRM.
Zijn ze er en wat is de impact ervan?
Wat zijn de nadelen van QRM? Om daar antwoord op te geven moeten we eerst antwoord geven op de volgende vraag: is QRM hetzelfde als 5S en lean? QRM, 5S en Lean zijn niet hetzelfde. Elke methodiek heeft zijn voor- en nadelen. Deze lichten verder voor je toe.
5S, Lean of QRM?
Laten we beginnen met 5S. 5S is een middel om betrokkenen in een proces zich bewust te laten zijn van de voordelen van een ordentelijke werkomgeving. Het 5S model is ontwikkeld om op de werkvloer verspillingen weg te nemen. Bij deze techniek begrijpen teamleden al snel dat harder werken het doel niet is, maar makkelijker werken met meer output wel. Met 5S creëer je draagvlag en geeft doordoor altijd aansprekende resultaten. Hoe zit dat bij Lean en QRM?
Productiebedrijven die maatwerk of in vele varianten leveren zijn niet geholpen met een standaard Lean oplossing. De doelstelling bij QRM is weliswaar dezelfde als bij Lean, optimalisatie van de doorlooptijd, maar QRM beschikt over meer aandachtsgebieden en instrumenten om dat te bereiken. Daarnaast past QRM ook Lean-technieken toe (bijvoorbeeld SMED). Door het terugbrengen van het onderhanden werk en alleen de onderdelen te bestellen die ook echt nodig zijn en just-in-time laten binnenkomen, worden fouten, door wie ook gemaakt, pijnlijk duidelijk. De processen zijn doorzichtig waardoor niemand zich meer kan verschuilen.
Welke aanpak past mij?
Een keuze voor de ideale aanpak is afhankelijk van de exacte situatie die binnen, en regelmatig ook buiten de organisatie speelt. Zo is met name in concurrerende markten, waarbij onder andere toegevoegde waarde gerealiseerd moet worden o.b.v. klanttevredenheid, QRM vaak aanbevelenswaardig, soms voorafgegaan door 5S.
“Een zorgvuldige voorbereiding is noodzakelijk”
Wanneer moet ik geen QRM gebruiken?
Voorwaarde voor QRM is dat de implementatie zorgvuldig voorbereid en aangepakt worden. Tot de nadelen van QRM behoort dat de principes ervan best moeilijk te begrijpen zijn en dat je ze dient te ondersteunen met berekeningen en uitwerkingen.
Is er binnen de organisatie sprake van een klassieke bedrijfsstructuur met afdelingen, dan zal dat doorbroken moeten worden. Bij QRM werk je namelijk echt actief samen en ben je breed inzetbaar om taken van een ander (tijdelijk) over te nemen. Deze gehele productiecel rapporteert aan één en dezelfde manager, en dat is voor medewerkers vaak best even wennen in de aanvangsperiode.
Een ander nadeel kan zijn dat je als organisatie een verandertraject niet ziet zitten. Maar zoals je weet: je moet vaak veranderen om jezelf te kunnen blijven. En binnen het zakenleven is de verandering vaak de enige echte constante factor.
QRM en de paradox
Kort en goed: ook QRM kent nadelen. Het zijn nadelen die vooral zichtbaar worden bij organisaties die niet graag veranderen. En dat is een heuse paradox, want is het niet zo dat juist zij ermee gebaat zijn dat het kussen wordt opgeschud in het streven naar verbetering van het productieproces, reductie van de doorlooptijd, groei en medewerkers- en klanttevredenheid? Dat zou zomaar eens zo kunnen zijn!
QRM & Finance
Productiemanagers omarmen doorgaans vlot de QRM-aanpak. Zij doorzien al snel de voordelen en mogelijkheden en benutten deze vaak liever ‘vandaag dan morgen’. Het zijn nog wel eens de financial managers die QRM buiten de organisatie trachten te houden. Ten onrechte. Als QRM specialist met een financiële achtergrond kan Updaters QRM-specialist Carlon Linders als geen ander sparren met de financial manager. Dat is vaak nodig omdat:
1. QRM frequent indruist tegen de theorieën die de financial manager in zijn opleiding heeft voorgeschoteld gekregen: ruimte is een investering, voorraden staan op de balans en komen dus niet in de kosten, voorraden staan debet op de balans en dienen tot zekerheid voor o.a. de financiers van de onderneming, etc., etc.
2. Verbeteringen ten gevolge van doorlooptijdverkorting komen niet meteen terug in de verlies- en winstrekening van de onderneming. De verbeteringen van QRM bevinden zich namelijk hoofdzakelijk in de overhead en niet in de directe kosten. Daardoor lijkt QRM geen direct financieel voordeel te bieden.
3. De manier van calculeren staat een QRM implementatie in de weg. Dit blijkt vooral uit de vergelijkingen van de voor- en de nacalculatie. Als er alleen naar directe uren wordt gekeken, lijkt het alsof het invoeren van QRM leidt tot een verhoging van de kosten. Echter het tegendeel is het geval. Wanneer “overhead” aan een project kan worden toegewezen, zijn het directe kosten. Ook het tarief dient te worden bekeken: een calculator is duurder dan een machine operator. De tarieven variëren dus ook in de calculatie. Traditioneel wordt alle overhead in een integraal uurtarief gestopt. Wat dan echter blijkt is dat de overhead zwaar drukt op producten met een hoog volume, waardoor het bedrijf zich uit de markt prijst en juist te laag wordt aangerekend op producten met een laag volume, waardoor de prijs te laag wordt afgegeven, met als gevolg een lage of zelfs negatieve marge.
4. Lange responsetijden resulteren in een groeiende spiraal van niet-productieve activiteiten/ handling. Ze verhogen de responsetijd naar jullie klanten en veroorzaken veel overbodige kosten. Ze gaan bovendien ten koste van de kwaliteit in jullie bedrijfsvoering.
Door responsetijden te verminderen:
- Bespaar je kosten;
- Verbetert de kwaliteit;
- Ben je in staat om in te spelen op de wensen van jouw klant (maatwerk);
- Verbetert jouw concurrentiepositie;
- Jullie marktaandeel zal stijgen.
Aangezien de financial manager meestal een belangrijke stem in de organisatie heeft, is het goed deze mee te nemen bij de implementatie en hem/ haar de verbeteringen te laten zien. Met Carlon’s ervaring als financial manager én QRM specialist, kan hij dat als geen ander.
Meer weten over hoe de nadelen van QRM in jouw voordeel zullen werken? Stuur jouw
berichtje naar info@updaters.nl en we nemen snel contact met je op.