QRM vormt de perfecte groeistrategie
Mill – De cruciale KPI binnen QRM (Quick Response Manufacturing) is de factor tijd. Want om tijdwinst te realiseren kom je automatisch ook terecht bij de onderdelen kwaliteit, medewerkerstevredenheid en kosten. Tijd is ook een hoofdthema bij finale afnemers geworden. Iedereen wil tegenwoordig alles direct binnen handbereik krijgen en organisaties als Coolblue bewijzen ook dat dit kan. Anderen kunnen dus niet achterblijven, willen zij een betekenisvolle concurrent blijven. En andere sectoren gaan daar begrijpelijker- en noodzakelijkerwijs in mee, zelfs in de maakindustrie. “ We kunnen eigenlijk wel stellen dat ‘tijd’ de laatste jaren flink aan waarde heeft gewonnen én inmiddels van doorslaggevende betekenis lijkt te worden”, stelt Carlon Linders van Updaters. Updaters uit Mill helpt organisaties mee om hun werkproces te innoveren.
Wat snel komt is goed
QRM Beta specialist Linders vervolgt: “QRM wint onder druk van de omstandigheden snel aan populariteit. Het biedt ongekende kansen, juist als het gaat over de realisatie van tijdwinst. Je kan zelfs wel stellen dat QRM de ideale kans geeft om te groeien. Want wie de klant ook hierin op z’n wenken bedient, die is koopman. En zoals gesteld; wat snel komt is goed. Om dit echter blijvend voor elkaar te krijgen, moet je eerst binnen de organisatie aan de juiste knoppen weten te draaien. Dat begint met inzicht, en het vraagt permanent om commitment van de hele organisatie. Feitelijk is het een bedrijfsbrede strategie die de organisatie sneller, slagvaardiger en flexibeler maakt. Je moet dus echt anders leren denken en doen.”
Niet harder, maar slimmer werken
Waar liggen vooral de uitdagingen? Carlon hoeft er niet lang over na te denken: “Tijddenken, is het eerste dat bij mij opkomt. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat een order gemiddeld zo’n 90% van de tijd ligt te wachten op een volgende medewerker die ermee aan de slag gaat. Door je te focussen op deze doorlooptijd ontstaat er vanzelf efficiency. Samenwerken is hier natuurlijk ook ongekend belangrijk bij. De afstand, operationeel en fysiek, wordt er flink door verkleind. Door die samenwerking krijg je ook dat de kennis en het vakmanschap binnen de organisatie optimaal benut wordt. De kunst is daarnaast om alles in een goede flow te krijgen. Niet harder, maar slimmer werken is mijn devies.”
Ongelofelijk leuk en boeiend
Een helder verhaal. Maar ben je er dan als organisatie? Kan je na deze stappen heel veel sneller leveren? Carlon Linders tot slot: “Je hebt met de genoemde aanpak reuzenstappen gezet. Er valt zeker op onderdelen nog terreinwinst te boeken, maar neem van mij aan: de organisatie die op deze wijze gaat werken komt in zijn sector al beslist bovendrijven. Na een eerste aarzeling gaan ze het daarna ongelofelijk leuk en boeiend vinden. ‘The sky’ is vervolgens ‘the limit’, weet ik uit ervaring.”
Wie wil groeien, die kijkt snel op www.updaters.nl of stuurt voor een vrijblijvend en bovenal informatief onderhoud een mail naar info@updaters.nl